«Il lavoro è ovunque»: forme del racconto e forme del potere nella narrativa di Giorgio Falco
Abstract
«Work is everywhere», Giorgio Falco said: today, the whole life of a man is interpreted according to criteria of the productive sphere, confirming the cogency of a «capitalist realism» as the only experiential dimension. For this reason Falco places the subject-worker at the centre of his narrative, because the horizon of resistance to the prevarications of the discourse of capital has shifted within psychology. Falco first outlines a subject multiplied in the many voices that animate the sketches of Pausa caffè (2004); then, in the stories of L'ubicazione del bene (2009), he gives this subject a sociological characterization, showing the time of domestic life of the petite-bourgeoisie. Finally, in Ipotesi di una sconfitta (2017), that disjointed subject is condensed into a single life, that of the author, who transforms his story into the allegory of contemporary work experience.
Using formal analysis tools (Simonetti, Tirinanzi de Medici) and the most recent theories of the present (Sennett, Fisher), we show how the choice of the narrative medium (micro-story, short story, novel) influences the representative potential of the “narration of work”. From a mimetic narration respecting the codes of the neo-capitalist discourse (fragmentarity and speed), Falco arrives at the centripetal tension of the novel which, through a stratified narration, reflects on causes and effects that are increasingly impalpable in the speed of contemporary processes. If mimesis allows irony on the common complicity with the Capital, the first-person narrative lets rise to a reflection that is also a strategy of resistance.
Download
Riferimenti bibliografici
Codeluppi2012 = Codeluppi, Vanni, Ipermondo. Dieci chiavi per capire il mondo, Roma-Bari, Laterza, 2012.
Cortellessa2015 = Cortellessa, Andrea, Epica e fotografia. Giorgio Falco con Sabrina Ragucci, in Etica e fotografia. Potere, ideologia, violenza dell’immagine fotografica, a cura di Raffaella Perna e Ilaria Schiaffini, Roma, DeriveApprodi, 2015, disponibile al link https://www.doppiozero.com/materiali/anteprime/epica-e-fotografia.
Falco2004 = Falco, Giorgio, Pausa caffè, Milano, Sironi, 2004.
Falco2009 = Falco, Giorgio, L’ubicazione del bene, Torino, Einaudi, 2009.
Falco2017 = Falco, Giorgio, Ipotesi di una sconfitta, Torino, Einaudi, 2017.
Fisher2018 = Fisher, Mark, Realismo capitalista, Roma, Nero Editions, 2018.
Fortini1962 = Fortini, Franco, Astuti come colombe (1962), in Id., Verifica dei poteri. Scritti di critica e istituzioni letterarie (1965), Milano, il Saggiatore, 2017, pp. 53-71.
Goldmann1964 = Goldmann, Lucien, Per una sociologia del romanzo (1964), Milano, Bompiani, 1967.
Hardt-Negri2000 = Hardt, Michael e Negri, Antonio, Impero: il nuovo ordine della globalizzazione, Milano, Rizzoli, 2000.
Quarti 2017 = Quarti, Matilde, “Uso il lavoro per scrivere dell’Italia”: Giorgio Falco si racconta, in «Il Libraio», 15 novembre 2017, disponibile al link https://www.illibraio.it/giorgio-falco-intervista-685704/.
Sennett1999 = Sennett, Richard, L’uomo flessibile. Le conseguenze del nuovo capitalismo sulla vita personale (1999), Milano, Feltrinelli, 2016
Simonetti2018 = Simonetti, Gianluigi, La letteratura circostante. Narrativa e poesia nell’Italia contemporanea, Bologna, il Mulino, 2018.
Siti2018 = Siti, Walter, Pagare e non pagare. L’evaporazione del denaro, Milano, Nottetempo, 2018.
Sloterdijk2005 = Sloterdijk, Peter, Il mondo dentro il capitale (2005), a cura di Gianluca Bonaiuti, Roma, Meltemi, 2006.
Tirinanzi de Medici2018 = Tirinanzi de Medici, Carlo, Il romanzo italiano contemporaneo. Dalla fine degli anni Settanta a oggi, Roma, Carocci, 2018.
Turchetta2011 = Turchetta, Gianni, Siamo tutti precari, in Tirature ’11. L’Italia del dopobenessere, a cura di Vittorio Spinazzola, Milano, Fondazione Arnoldo e Alberto Mondadori, 2011, pp. 23-31.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivare che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori non possono richiedere la cancellazione del proprio contributo dopo la pubblicazione, in quanto parte di un volume di rivista.